Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

ΘΡΗΣΚΕΙΑ: Τα παράξενα της Βίβλου!

Μια από τις κατηγορίες του τελευταίου κύματος αθέων εί- ναι ότι η θρησκεία είναι πηγή βιαιοτήτων και αδικιών. Ανα- φέρουν και εδάφια της παλαιάς Διαθήκης που φαίνεται να είναι σε πλήρη αντίθεση με τις σύγ- χρονες αξίες. Ένα βιβλίο μάλιστα ονομάζει τον Θεό «ηθικό τέρας» και τον κατηγορεί ως ζηλιάρη, τιποτέ- νιο, άδικο και εκδικητικό. Ένα άλλο υποστηρίζει ότι η Παλαιά Διαθήκη δικαιολογεί το εμπό- ριο ανθρώπων, τη δουλεία και τις σφαγές. Ένα τρίτο χαρακτη- ρίζει τον Θεό ως αχόρταγο για επαίνους και ότι λέγοντας πως έπλασε τον άνθρωπο κατ’ εικό- να του αποκαλύπτει τη μαται- οδοξία του. Έτσι ο Paul Copan απάντησε με δικό του βιβλίο στις κατηγο- ρίες αυτές εξηγώντας: ΚΑΤ’ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ Δημιουργώντας τον άνθρω- πο κατ’ εικόνα του, ο Θεός δεν τον υποδουλώνει αλλά απο- δεικνύει την αγάπη του, διότι καθιστά τον άνθρωπο ικανό να αναπτύσσει σχέσεις με τον Θεό, να σκέπτεται λογικά, να είναι δημιουργικός. Η επιθυμία του Θεού να τον λατρεύομε, δείχνει όχι εγωισμό του Θεού, αλλά την συνειδη- τοποίησή μας ότι κατέχομε ξε- χωριστή θέση στη δημιουργία. Δοξολογώ τον Θεό, σημαίνει αναγνωρίζω την παρουσία του και ότι Εκείνος είναι ο ύψιστος θησαυρός της ζωής μου. Και μάλιστα στην ενσάρκωση του Υιού του Θεού βλέπομε την ταπεινοφροσύνη του Θεού, που πήρε τη φύση μας και επιπλέ- ον πέθανε για μας πάνω στον σταυρό. ΠΑΡΑΔΟΞΑ Στο Ματθαίος 19,8 ο Ιησούς εξηγεί ότι ο Μωυσής είχε επι- τρέψει το διαζύγιο εξαιτίας της σκληροκαρδίας των ανθρώπων. Η πατριαρχική κοινωνία, η δου- λεία, τα πρωτοτόκια και άλλες έθιμα ήταν κοινά στους λαούς εκείνης της εποχής. Ο μωσαϊκός νόμος που περι- έχει διατάξεις παράξενες ή βά- ναυσες για μας, ήταν όμως μια πρόοδος σε σχέση με τις τότε συνήθειες της Μέσης Ανατολής (βλέπε κώδικα του Χαμπουρα- μπί). Σημαντική διαφορά από άλλες νομοθεσίες είναι η αξία που έδινε στην αγέννητη ζωή. ΒΙΑΙΟΤΗΤΕΣ Η πίστη μας που στηρίζεται στη Βίβλο υποστηρίζει την ανο- χή, επειδή όλοι οι άνθρωποι είναι εικόνα του Θεού. Γι’ αυτό ο Άγ. Παύλος λέει ότι ο Χριστός κατήργησε τις διαιρέσεις ανά- μεσα σε φυλές, τάξεις, και γένη (άνδρας-γυναίκα) και ότι όλοι καλούμαστε να υπερβούμε το κακό με το καλό. Βεβαίως όλες οι θρησκείες δεν είναι το ίδιο. Σχετικά με τις βιαιότητες που διέπραξαν χριστιανικά έθνη, γράφει ο Copan ότι είναι απλο- ϊκό να τις αποδίδει κανείς στον θρησκευτικό καθαρά παράγο- ντα. Σ’ αυτές τις βιαιότητες πρέπει να λάβομε υπόψη μας όχι μόνο ότι η πολιτική χρησι- μοποιεί τη θρησκεία για δικές της επιδιώξεις, αλλά επίσης τις κοινωνικές και πολιτικές συν- θήκες. Όταν λέγεται ότι γίνεται κάποιος πόλεμος στο όνομα της θρησκείας, αυτό μπορεί να αποτελεί και μια εξήγηση βολική για να αποκρύψουν τις πραγματικές αιτίες. Στην Παλαιά Διαθήκη βρί- σκομε ενέργειες που δεν αντα- ποκρίνονται στο ιδανικό της ισότιμης αξιοπρέπειας όλων των ανθρώπων που αναφέρει στο βιβλίο της Γένεσης. Δεν τις εγκρίνομε, αλλά η Καινή Διαθήκη δίνει μια διαφορετική μαρτυρία. Ο Θεός δεν επέβαλε νόμους που δεν μπορούσε να αφομοι- ώσει ο Ισραήλ, γι’ αυτό ενήρ- γησε προοδευτικά για την ηθική πρόοδο του λαού. Όταν διαβάζομε για σφαγές των εχθρών του Ισραήλ, δεν πρέ- πει να τις δικαιολογούμε, αλλά να ξέρομε ότι αυτό συνέβη σε ένα πολιτισμικό πλαίσιο ηθικά λιγότερο ανεπτυγμένο. Αυτό μας δείχνει ότι ο Θεός μπορεί να προωθήσει το δικό του σχέ- διο λύτρωσης παρ’ όλους τους περιορισμούς. ΠΑΛΑΙΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΗ Με το επίσημο μετασυνο- δικό κείμενο Verbum Domini (30-9-2010) ο Πάπας αντιμε- τωπίζει τις σκοτεινές σελίδες της Βίβλου: Η Καινή Διαθήκη αναγνω- ρίζει την Παλαιά ως Λόγο του Θεού, διότι την αναφέρει και τη χρησιμοποιεί ως απόδειξη των επιχειρημάτων της. Οι δύο Διαθήκες δεν βρίσκονται σε αντίθεση, αλλά τα γραπτά του εβραϊκού λαού βρίσκουν την εκπλήρωσή τους στη ζωή και τα διδάγματα του Χριστού. Βέ- βαια, σε άλλα κείμενα υπάρχει συνέχεια, σε άλλα ασυνέχεια ενώ σε άλλα υπέρβαση. ΣΕ ΣΤΑΔΙΑ Σχετικά με περικοπές τις Πα- λαιάς Διαθήκης που περιέχουν βία ή και ανηθικότητα, το με- τασυνοδικό κείμενο μας θυμί- ζει ότι η αποκάλυψη του θεού πραγματοποιείται μέσα στην ιστορία. «Το σχέδιο του Θεού φανερώνεται προοδευτικά και πραγματοποιείται αργά μέσα από διαδοχικά στάδια, παρά τις αντιστάσεις των ανθρώπων». Ο Θεός επομένως αποκαλύ- πτει τον εαυτό του στο πλαίσιο ενός συγκεκριμένου πολιτισμι- κού και ηθικού επιπέδου, και Οι Άγιες Γραφές περιγράφουν γεγονότα και έθιμα εκείνης της εποχής. Γι’ αυτό το λόγο σήμερα νιώθομε αμηχανία εμπρός σε γεγονότα «σκοτεινά» που μας περιγράφει. Παρόλα αυτά το μετασυ- νοδικό κείμενο υπογραμμίζει ότι οι Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης αντιτίθενται σταθερά σε κάθε τύπο αδικίας, και αυτό είναι ένας τρόπος με τον οποίο ο Θεός προετοίμαζε το λαό του να δεχτεί το Ευαγγέλιο. Και καταλήγει ο Πάπας σ’ εκείνο το κείμενο: «Γι’ αυτό προτρέπω τους μελετητές και τους ποιμένες να βοηθούν όλους τους πιστούς να διαβά- ζουν εκείνες τις σελίδες ανα- καλύπτοντας το νόημά τους κάτω από το φως του Χριστού». Και αυτό είναι πολύ σπουδαίο όταν διαβάζομε τις επιπόλαιες